Wednesday, July 7, 2010

Ucapan di Majlis Perayaan Hari Guru di Sekolah

Rangka Karangan :

Permulaan : kata alu-aluan

Isi : - ucapan selamat Hari Guru
- bertungkus-lumus mendidik
- segala tunjuk-ajar akan dipatuhi

Penutup :semoga guru-guru berbahagia dan memohon maaf



Contoh Karangan :


Selamat pagi Tuan Guru Besar, guru-guru dan murid-murid. Hari ini saya berasa amat bangga kerana berpeluang memberi ucapan di majlis ini. Terlebih dahulu saya sebagai wakil murid-murid mengucapkan "Selamat Hari Guru" kepada semua guru.

Saya mengucapkan ribuan terima kasih kepada guru-guru yang telah bertungkus-lumus mengajar kami. Guru-guru telah mengajar dan mendidik kami supaya menjadi orang yang berguna. Segala tunjuk ajar dan nasihat guru-guru akan kami patuhi. Saya berseru kepada kawan-kawan agar menghormti dan dengarlah nasihat guru-guru kita.

Akhir sekali, kami berdoa semoga guru-guru bahagia selalu dan dilanjutkan usia. Setakat ini sahaja ucapan saya. Saya memohom maaf jika terdapat kesilapan kata. Sekian, terima kasih.


Kosa Kata:

bangga - bertuah 幸运

bertungkus-lumus - bersungguh-sungguh 努力苦干

patuhi - ikuti 遵从

dilanjutkan - dipanjangkan 延长

No comments:

Post a Comment